مجله کالا برق رفیعی

گارانتی یک وسیله برقی چگونه است؟

گارانتی به طور کلی به معنای پشتوانه و ضمانتی است که فروشنده عرضه می‌کند و به موجب آن متعهد می شود که در قبال شرایط خاصی به خریدار خدمات ارائه کند.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ما و گران شدن روزانه اجناس، وقتی برای خرید یک وسیله برقی میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنید, بسیار مهم است که آن وسیله از گارانتی معتبری هم برخوردار باشد تا هزینه شما ضمانت‌ شده باشد.

گارانتی چیست؟

گارانتی یا ضمانت‌ نامه تعهدی است که فروشنده یا تولیدکننده یک محصول ارائه می‌ کند و بر طبق آن متعهد می شود که خدماتی عرضه کند.

این خدمات می توانند شامل: تعویض قطعات، پس گرفتن کالا، تعمیر و… باشد.

گارانتی یک محصول ممکن است که از طرف شرکت های مختلفی ارائه بشود و اعتبار شرکت ارائه دهنده ضمانت نامه بسیار مهم است. هم چنین شرکت های مختلف، موارد متفاوتی را تحت گارانتی قرار می دهند و خدمات گوناگونی نیز ارائه می کنند.  هرچه ضمانت نامه یک محصول کامل تر و معتبرتر باشد، به دنبال آن قیمت محصول هم بالاتر می‌ رود.

شرکت ضمانت نامه کننده مهم است!

مهم ترین قسمت خدمات پس از فروش ضمانت نامه است و مهم ترین مسئله در گارانتی، شرکت ضمانت نامه کننده است.

در هنگام خرید یک کالا ممکن است با این مسئله مواجه شوید که یک محصول واحد دارای قیمت های متفاوتی است و هم چنین با ضمانت نامه های مختلفی عرضه می شود.

این تفاوت قیمت از همین جا ناشی می شود. هرچه گارانتی یک کالا بهتر و معتبر تر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌ رود.
مطمئن باشید که یک ضمانت نامه معتبر ارزش هزینه بیشتر را دارد.

شاید با انتخاب گارانتی بهتر در هنگام خرید هزینه بیشتری پرداخت کنید ولی به جای آن از کلی از هزینه های جانبی در طول زمان پیشگیری کرده اید.

و در اکثر مواقع هزینه های تعمیر جزئی در طول زمان بسیار بیشتر از هزینه‌ اولیه ای که صرف گارانتی بهتر کرده اید، در می آید.

یک ضمانت نامه مناسب به طور کلی دارای شرایطی است مانند:

تعداد زیاد دفاتر خدمات پس از فروش، تعداد زیاد موارد تحت پوشش گارانتی، سرعت تعمیر بالا، پوشش زیاد قطعات تحت ضمانت، پاسخ دهی سریع و مناسب، مشتری مداری و برخورد صحیح با مشتری، انجام خدمات متنوع تحت پوشش ضمانت نامه و…

اصلی بودن شرکت ضمانت کننده مهم است!

گارانتی یک کالا ممکن است از طرف شرکت‌ های مختلفی تامین شود که این شرکت ها یا خود شرکت تولیدکننده هستند یا یک شرکت دیگر که وظیفه ضمانت نامه کردن محصولات شرکت تولیدکننده را دارد.

بهترین حالت ارائه ضمانت نامه این است که خود شرکت تولیدکننده محصولاتش را ضمانت کند ولی در برخی موارد این مسئله امکان پذیر نیست.

مثلا:

درباره شرکت اپل به دلیل تحریم ها در ایران، این موضوع امکان پذیر نیست که خود این شرکت محصولاتش را گارانتی کنید

بنابراین ضمانت نامه محصولات شرکت آمریکایی اپل در ایران توسط شرکت های فرعی صورت می پذیرد.
شرکت های فرعی ای که در این زمینه فعالیت می کنند یا شرکت های واردکننده این محصولات هستند یا نمایندگی رسمی آن برند در کشور هستند.

این شرکت ها خدمات مختلفی ارائه می دهند که ضمانت نامه نیز یکی از آن هاست.

در هر حالت بهتر است تا جایی که می توانید سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که خود شرکت تولیدکننده آن ها را گارانتی کرده باشد.

مدت زمان ضمانت نامه مهم است!

این که ضمانت نامه شما شامل چه مدت زمانی پس از خرید کالا باشد، بسیار مهم است.

اکثر ضمانت نامه ها به طور معمولی از ۱ تا ۲ سال پس از خرید کالا اعتبار دارند.

این زمان می تواند بیشتر از این هم باشد و در این صورت برای خرید خیلی بهتر است.

به طور کلی هرچه مدت زمان اعتبار یک گارانتی بیشتر باشد، آن ضمانت نامه گارانتی بهتری است.

البته نباید این طور فکر کنید که به صرف طولانی بودن مدت یک گارانتی، آن ضمانت نامه عالی است.
طولانی مدت بودن یک گارانتی زمانی یک مزیت محسوب می شود که خدمات یک گارانتی نیز مناسب و قابل قبول باشد.

هم چنین باید به این نکته توجه کنید که اگر می خواهید یک کالای دست دوم بخرید، به گارانتی آن و مدت زمانی که باقی مانده توجه کنید.

هرچه از گارانتی این کالا مدت زمان بیشتری باقی مانده باشد، اولویت خرید آن نیز بالاتر است.

شرایط ضمانت نامه

شرایط یک ضمانت نامه شامل دو بخش است:

بخش اول موارد و اتفاقاتی است که شامل گارانتی می شود و بخش دوم موارد و خدماتی است که شرکت ضمانت نامه کننده ارائه می دهد.

هنگامی که یک محصول برقی را انتخاب کرده و خریداری می کنید باید حتما به ضمانت نامه آن مراجعه کرده و شرایط آن را بررسی کنید.

هرچه مواردی که تحت پوشش گارانتی قرار می گیرند و همین طور خدمات ضمانت نامه بیشتر باشد، آن ضمانت نامه بهتر است.

و علاوه بر همه این ها اگر مدت زمان اعتبار گارانتی نیز طولانی باشد که دیگر آن گارانتی یک ضمانت نامه عالی است.
نکته مهم در اینجا این است که در هنگام خرید وسایل برقی علاوه بر موارد تحت پوشش ضمانت نامه، باید به مواردی که تحت پوشش گارانتی نیست نیز توجه کنید.

اهمیت این موارد در آنجاست که گاهی اوقات با دیدن این لیست متوجه می شویم که چه موارد مهمی تحت پوشش گارانتی نیست در حالی که شاید در حالت عادی از این موارد فراموش کرده بودیم

اصل بودن گارانتی

همه مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم در صورتی اهمیت دارد که ضمانت نامه شما اصلی و اوریجینال باشد.

اگر گارانتی شما تقلبی باشد، دیگر اهمیتی ندارد که شرایطش چیست یا چه مدت زمانی اعتبار دارد چون آن گارانتی عملا یک برگه بی ارزش است و هیچ اعتباری ندارد.

به همین خاطر بسیار مهم است که در هنگام خرید کالا و دریافت گارانتی آن از اصل بودن ضمانت نامه مطمئن شوید.

چگونه اصالت ضمانت نامه را استعلام بگیریم؟

ساده ترین و بهترین روش برای مطمئن شدن از اصالت یک ضمانت نامه این است که با استفاده از شماره سریال کارت گارانتی، اصالت آن را از شرکت ضمانت نامه کننده جویا شوید.

البته لازم به ذکر است که در وهله اول باید از اعتبار و اصالت خود همین شرکت گارانتی کننده مطمئن شوید.

در مرحله بعدی می توانید به سه روش: اینترنتی، پیامکی و تلفنی از شرکت های گارانتی کننده استعلام اصالت ضمانت نامه خود را بگیرید.

تفاوت بیمه نامه و ضمانت نامه در چیست؟

هنگامی که یک وسیله با قیمت بالا می خرید، فروشنده پیشنهاد می دهد که برای آن وسیله بیمه نامه تهیه کنید. بیمه نامه یک مسئله جدا از ضمانت نامه است و ضمانت نامه با بیمه نامه یکی نیست.

گارانتی

ضمانت نامه در مواردی اعتبار دارد که وسیله شما خود به خود خراب شده است و شما در خرابی آن نقشی نداشته اید،

در این صورت این وسیله مشمول گارانتی می شود و شرکت ضمانت نامه کننده موظف است که مشکل آن را حل کند.

حال اگر شما عمدا یا سهوا باعث خرابی و آسیب به دستگاه شده باشید، دیگر ضمانت نامه شامل حالتان نمی شود و نمی توانید از آن استفاده کنید.

بیمه نامه

بیمه نامه در شرایطی کاربرد دارد که گارانتی آن را تحت پوشش خود قرار نمی دهد.

پیشنهاد ما این است که اگر وسیله گران قیمتی می خرید و مخصوصا اگر این وسیله دست دوم است، حتما آن را بیمه کنید.

گارانتی با وارانتی چه فرقی می کند؟

گارانتی و وارانتی دو عنوان در خدمات پس از فروش هستند که در عین برخی مشابهت‌ها، تفاوت‌های بنیادین و زیادی با هم دارند. در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره می‌ کنیم:
۱) اولین تفاوت مهم گارانتی و وارانتی در این است که:

وارانتی در حقیقت نشانه و تضمین این است که محصول دارای استانداردهای کافی و اصولی است.

و بر طبق این استانداردها تا مدت زمان مناسبی به درستی و با همام کیفیت اولیه کار می کند‌.
۲) در مدت زمان اعتبار هیچ هزینه ای بابت تعمیر محصول از خریدار گرفته نمی شود و تمام هزینه ها اعم از تعمیر و تعویض بر عهده شرکت وارانتی کننده می باشد.


۳) یکی دیگر از تفاوت های گارانتی و وارانتی در این است که با دارا بودن گارانتی می توانید در صورت بروز مشکل و بر طبق قوانین مربوطه، پول خود را پس بگیرید ولی در وارانتی این امکان تعبیه نشده است.
۴) تفاوت مهم دیگر در زمینه زمان است. به طور معمول وارانتی مدت زمان طولانی تری را نسبت به گارانتی شامل می شود و خریدار می تواند بیشتر از امکانات آن استفاده کند.
۵) با استفاده از ضمانت نامه اگر وسیله خریداری شده مشکلی داشته باشد، می توانید آن را تعمیر یا تعویض کنید و یا حتی می توانید آن را پس بدهید.

ولی با دارا بودن وارانتی در صورت بروز هر نوع مشکلی در محصول خریداری شده تنها می توانید آن را تعویض با تعمیر کنید.

نتیجه گیری

در هنگام خرید هر محصول برقی حتما از داشتن گارانتی یا وارانتی اطمینان حاصل کنید و از فروشنده درخواست فاکتور یا ضمانت نامه کنید تا در زمان نیاز به مشکلی برنخورید.

همچنین از تفاوت گارانتی و وارانتی و اللخصوص کیفیت کالای موردنظر غافل نشوید.

سایت کالای برق افتخار دارد با ارائه محصولات با کیفیت و با ضمانت نامه معتبر شما را از خریدی راحت و قابل اعتماد نسبت به گارانتی و مرجوع کالا مطمئن سازد.

مشاوران و پشتیبان سایت همواره برای رفع هرگونه سوال نسبت به ضمانت نامه کالا آماده ارائه خدمت به شما هستند

بازگشت به لیست