مجله کالا برق رفیعی

سرسیم چیست؟ کاربرد و انواع آن

سرسیم چیست؟ کاربرد و انواع آن

سرسیم برای بستن استاندارد سیم ها و کابل ها در زیر پیچ های مختلف از جمله کنتاکتور، مینیاتوری، کلید و پریز ، ترمینال و … از سرسیم ها استفاده می شود

 

انواع سرسیم

وایرشو

گرد

دوشاخ

سوزنی

کولری

برنجی

کابلشو

موف

کانکتور(کورکن)

سرسیم دو لول کد1234 برنج

سرسیم دو لول کد1234 برنج

سرسیم (وایرشو) یا کابلشو ؟

مسلما تمامی مهندسان برق و استادکاران حرفه ای تفاوت میان سرسیم ( وایرشو ) و کابلشو را می دانند.

اما برای افرادی که با این تجهیزات به صورت کامل آشنایی نداشته باشند ممکن است این سوال پیش آید که در هر قسمتی از چه ابزاری استفاده کنند.

برای متصل کردن و نگهداری قسمت هادی کابل و سیم به شینه یا سایر تجهیزات و اتصالات استفاده از کابلشو علاوه بر زیبایی و مرتب نمودن دسته های سیم برای ایمنی بیشتر هم ضروری است . 

در مورد سرسیم باید گفت سر سیم ها را برای قرار دادن سیم های رشته ای زیر پیچ و یا سایر اتصالات موقت از سر سیم استفاده می کنند. سر سیم را معمولا از مس با روکش قلع یا برنج می سازند . 

هم کابلشو و هم سر سیم ها نمونه های مختلفی دارند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم 

سایز سرسیم

یکی از این فاکتور های تفاوت سر سیم ها با هم، سایزشان است. سر سیم ها از جنبه سایز به  5/1، 5/2، 4، 6 تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی کاربرد انواع سایزشان می پردازیم

  • سرسیم با سایز 5/1

این نوع سر سیم سوزنی است و اغلب در اتصال سلول ترمینال و یا بستن پیچ ترمینال کاربرد دارد. در رابطه با عملکرد یا کاربرد این سایز  می توان به کاربرد آن در ورودی سیم تا حداکثر 5/1 سانتی متری و برای اطمینان حاصل کردن از اتصال سلول ترمینال به سیم اشاره کرد.

  • سرسیم با سایز 5/2

سر سیم با سایز 5/2 از کیفیت و طول عمر بالایی برخودار است. این سایز در تابلو های برق کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. البته شایان ذکر است که وظیفه اصلی این سایز سرسیم جلوگیری از صدمات به سلول ترمینال است.

  • سرسیم با سایز 4

از این نوع به منظور افزایش ایمنی اتصالات برقی و نیز پوشاندن رشته های برهنه مسی سیم ها استفاده می کنند. باید توجه داشت که حداکثر ورودی این سرسیم 4 سانتی متر است و با روکشی زرد رنگ و قیف مانند طراحی و تولید می شود.

  • سرسیم با سایز 6

از این سایز به منظور اطمینان حاصل کردن از اتصال سیم به ترمینال استفاده می کنند. کارایی سرسیم با سایز 6 در ورودی سیم حداکثر تا 6 سانتی متر است. در اغلب موارد جنس این سر سیم ها از نایلون یا  PVCاست و مانند سرسیم با سایز 4 ظاهری قیف مانند دارند

چرا بهتر است از سرسیم استفاده کنیم؟

  1. در صورت عدم استفاده از سرسیم برای اتصال سیم به زیر پیج ممکن است هنگام سفت کردن پیج، سیم از زیر آن در رفته یا به درستی در زیر آن قرار نگیرد.
    • به علاوه به هر دلیلی ممکن است سیم به چپ و راست متمایل شده و فشار لازمه به آن وارد نگردد.
    • بنابراین برای وارد کردن فشار استاندارد روی قسمت هادی سیم و محکم کردن آن در زیر ترمینال باید از سرسیم استفاده کرد.

2. استفاده نکردن از این محصول سبب نشتی می شود که این جریان نشتی بسیار خطرناک بوده و باعث افزایش گرمای دستگاه مختل شدن دستگاه می شود.

در بدترین حالت نشتی جریان برق می تواند به آتش سوزی نیز منجر گردد.

کابلشو و نمونه های مختلف آن

یکی از مهم ترین موارد در هنگام انجام کارهای الکتریکی رعایت نکات ایمنی حین کار و بعد از آن است . استفاده از تجهیزات مناسب برای اتصال قطعات و بخش های مختلف تابلو برق ، سیم کشی ها و … همواره لازم و ضروری است . 

یکی از این قطعات که برای اتصال ایمن سر کابل به تجهیزاتی همچون شینه و … به کار می رود ، چرا که اتصال کابل به صورت مستقیم به تجهیزات امکان پذیر نیست . 

مهم ترین دلیل استفاده از کابلشو هدایت جریان الکتریکی به تجهیزات برقی و حفظ ایمنی در کار است . کابلشو را بر اساس سایز کابل ، کاربرد ، جنس مواد به کار رفته برای ساخت و … به نمونه های مختلفی تقسیم می کنند . 

مواد سازنده این قطعات معمولا از آلومینیوم یا مس بوده و شکل ظاهری هم در مدل های ساده و زاویه دار بوده که با توجه به کاربرد برخی از آنها دو سوراخه و برخی دیگر چهار سوراخه هستند . 

کابلشو ها را بر اساس نوع نصبشان به سه دسته مختلف لحیمی ، پرسی و پیچی تقسیم می شوند.

از برندهای خوب کابلشو می توان به کابلشو کلاته و رحیل اشاره کرد. برای مشاهده اطلاعات کامل و سایر تفاوت های سرسیم و کابلشو و وایرشو مقاله این محصول را مطالعه نمایید . 

بازگشت به لیست